أحمد صلاح حسني: تعرضنا لمخاطر في «الممر» وكنت هطير عين أحمد عز

دينا النجار
نشر فى : الأربعاء 28 أغسطس 2019 – 12:54 ص | آخر تحديث : الأربعاء 28 أغسطس 2019 – 12:54 ص

قال الفنان أحمد صلاح حسني، إن مشاركته في فيلم «الممر»، بمثابة خبرة كبيرة وإضافه له، لافتًا إلى أن العمل مع المخرج شريف عرفة وهشام عبد الخالق منتج الفيلم تركيبة جميلة جدًا.

وأضاف في لقائه ببرنامج «صاحبة السعادة»، المذاع عبر فضائية «دي إم سي»، مساء الثلاثاء، «كنت حاسس أني بعمل حاجة مهمة، وجروب الممثليين في ناس منهم صحابي من زمان، اشتغلت مع أحمد عز الخلية، وكنا فعلا كتيبة لدرجة كان في ناس متأثرة أن الفيلم هيخلص مع أننا اتبهدلنا».

وأوضح أنه الممثلين تدربوا على جميع أنواع السلاح الحي، بالتنسيق مع القوات المسلحة والصاعقة، متابعًا: «إحساس غريب وأنت لابس بدلة الجيش وبتضرب نار، وتعرضنا لخطورة وإحنا بنضرب طلق صناعي في شظايا بتطير كانت هتدخل في عيني مرة، وكنت هطير عين أحمد عز، بخلاف الوقوع في الحفر والكسور، وكنا كتيبة بجد».

وأشاد بدور المخرج شريف عرفة وهو مؤلف الفيلم أيضًا، ما ساعده على الخروج بمشاهد وعمل جيد جدًا في النهاية، معقبًا: «ربنا اختارنا واحد واحد، وده رزق كل واحد فينا، ولما الشباب الصغير اللي يدخل الفيلم في السينما ويقول عايز أدخل الجيش قلبي بيطلع برة من الفرحة، والفيلم هدفه يوصل للناس مسج عشان تتفاعل وتحس بالمعاناه اللي جدودنا شافوها».

ويتناول الفيلم قوات الصاعقة المصرية خلال حرب الاستنزاف، وعلى رأسهم قائد المجموعة 39 قتال إبراهيم الرفاعي.

يذكر أن فيلم «الممر» من بطولة أحمد عز وأحمد عز وأحمد رزق وإياد نصار وأحمد فلوكس وآخرين، ومن تأليف وإخراج شريف عرفة.

عن 7Star

مهتم بمجال ال SEO , اقدم لكم موقع اخبار 7 نجوم كل اللي انت عايزة هتلاقيه في المدونة , اخبار عاجلة , اخبار الفن , مقالات ثقف نفسك , ومعلومات هامة .