سهير جودة تشيد بحفلة محمد الحلو وعلي الحجار في مهرجان الموسيقى: قمة المتعة


نشر في: الثلاثاء 25 أكتوبر 2022 – 7:29 م | آخر تحديث: الثلاثاء 25 أكتوبر 2022 – 7:29 م

قالت الإعلامية سهير جودة، إن مهرجان الموسيقى العربية مميز في هذه الدورة، والفنان علي الحجار قدم حفلا رائعا بالأمس، وقدم أغاني وطنية وتقريبا كل الجمهور بك، كما هنأت الفنان محمد الحلو على عودته للمسرح، حيث شارك بحفل غنائي في نفس الليلة، قائلة: «علي الحجار ومحمد الحلو قمة المتعة».

وأضافت سهير في برنامجها الذي يحمل اسم «الستات» والمذاع عبر فضائية «النهار»، قائلة: «في حاجة اسمها فشل وفي حاجة اسمها خسارة، ولا الفشل تعريف غير محدد كدة زي الوهم، ناس كتير جدا بتقول انها فاشلة والعلم بيقول ان الكلام ده مش حقيقي، والفيزيا والفلسفة وفي الحيوانات ممكن ناخد منهم دروس وعبرة لحاجات كتير بتستعصي على الفهم زي مثلا الأسود.. الأسد ملك الغابة ممكن يكون مبينجحش في الصيد إلا في ربع المحاولات وفي 75ٌ% من محاولات الأسود بتفشل هل معنى ذلك أنه غير ناجح أو أنه ليس ملك الغابة؟ لا طبعا».

وأوضحت سهير: «احنا البشر اللي مبنعترفش بالحاجات دي الضواري المطر بيسقط اغلبه في المحيطات بذور الشجر بياكلها العصافير، بس احنا العلم بيقولنا ان مفيش فشل ومفيش خسارة، والطب النفسي بيقول إن الفشل هو ان تتوقف عن المحاولة».

وأشارت: «النجاح إن أنت تمشي فوق أخطائك، وكل خطأ هو خطوة للنجاح، وتتخطى كل مرحلة أنت يأست فيها أو فشلت فيها.. كل دي خطوات لطريق النجاح، والعثرات هي اللي بتسجل تاريخ الكفاح والنجاح».

وتابعت: «لو أنت متخيل إن ليك عدو، ده ممكن تكون دافع ليك للنجاح، مفيش نجاح من غير عثرات، ومفيش حياة من غير عقبات، ومفيش نجاح بالساهل، ومفيش فشل إلا في تخيلنا فقط، طول الوقت مادام بنحاول هننجح حتى لو متخيلين اننا فشلنا».

عن 7Star

مهتم بمجال ال SEO , اقدم لكم موقع اخبار 7 نجوم كل اللي انت عايزة هتلاقيه في المدونة , اخبار عاجلة , اخبار الفن , مقالات ثقف نفسك , ومعلومات هامة .