ننشر اعترافات طالبة ذبحت شقيقتها وخنقت الأخرى بالهرم: خناقات عادية بين الأخوات

مصطفى بكر
نشر في: الأحد 18 ديسمبر 2022 – 11:48 ص | آخر تحديث: الأحد 18 ديسمبر 2022 – 11:53 ص

حصلت “الشروق” على نص اعترافات طالبة إعدادي متهمة بقتل شقيقتها ذبحاً وشرعت في قتل الثانية خنقاً؛ بسبب مشادة كلامية بينهم في منطقة الهرم.

وتباشر النيابة التحقيقات في القضية التى وقعت يوم الخميس الماضي، وتحمل رقم محضر 1354 لسنة 2022 جنح الطفل بالجيزة، بعدما استمعت لأقوال المتهمة، وطلبت تحريات المباحث التكميلية حول الواقعة وظروفها وملابساتها.

ووجهت النيابة للمتهمة تهمة قتل المجني عليها التى تبلغ من العمر 5 سنوات عمدا مع سبق الإصرار، حيث عقدت العزم والنية على إزهاق روحها، وما أن تمكنت منها حتى انهالت عليها ضربا وسددت لها ضربات عدة استقرت برقبة الضحية، فأحدثت بها الإصابات التي أودت بحياتها، وشرعت في قتل شقيقتها الثانية خنقاً باستخدام “ايشارب” حتى فقدت الوعي.

• اعترافات المتهمة “هـ” 13 عاما طالبة

قالت المتهمة في التحقيقات أمام النيابة: “أنا عايشة مع بابا وماما في بيتنا، وطالبة في الصف الثاني الاعدادي، وعندي اختين أصغر مني 11 سنة و5 سنوات.. وأنا عايشة مبسوطة مع أبويا وأمي وإخواتي وبحبهم ومفيش بينا مشاكل، ولما بعمل حاجة غلط أبويا بيضربني بس مش جامد والخناقات العادية بين الاخوات”.

وتابعت: “أنا كنت جاية من المدرسة مخنوقة جدا بسبب إن زميلاتي كانوا مرخمين عليا جامد، ولما روحت البيت بابا طلب مني أحضر له الأكل، فحضرت الأكل ونزل.. وبعد كده إخواتي الاتنين ضربوا بعض، فأنا زعقت لأختى فقعدت تشتم وتزعق معايا وبعد كده دخلت أوضة النوم وقعدت تشتم فيا تاني وتزعق وراحت حادفة عليا سكينة، فأنا اتنرفزت جامد وخدت السكينة وروحت خبطاها بيها في رقبتها 3 مرات وكانت هي نايمة على السرير”.

واستطردت: “راحت أختي الثاني ندهت عليا من بره وهي بتاكل وبتقولك افتحي الباب علشان تشوفني أنا وحبيبة بنعمل إيه روحت أنا خرجت من الأوضة ورديت الباب ورايا، وهي جاية عشان تدخل الأوضة راحت ناحية الشباك علشان تنادي على أمي، روحت أنا قلتلها تعالى نلعب متندهيش على ماما وروحت جايبة طرحة ولفيتها حوالين عنيها وبعد كده نزلتها على رقبتها علشان أخنقها ويغم عليها، ولما أغم عليها روحت أنا جريت على الباب وقعدت أزق فيه لحد ما فتح”.

• أقوال الطفلة المصابة

قالت الطفلة البالغة من العمر 11 سنة: “أنا كنت في البيت أنا وأخواتي الاثنين لوحدنا مش معانا حد ومشغلين أغاني على التلفزيون وبنرقص، وبعدين لقيت أختي الكبيرة (المتهمة) راحت جابت سكينة من المطبخ ودخلت الأوضة قعدت ترقص بيها وأنا سبت الأوضة وخرجت”.

وتابعت: “وبعدها على طول لقيتها قفلت الباب بالترباس من جوه وبعدها بشوية لقيت صوت صريخ أختى الصغيرة المجني عليها في الأوضة.. قعدت أخبط على الباب عشان تفتح مافتحتش الباب، وبعد كدة مرة واحدة لقيت أختى الكبيرة (المتهمة) فتحت الباب وكانت ماسكة إيشارب في إيدها ولفته حوالين رقبتي وكانت عاوزة تموتني، وبعدها أنا وقعت علي الأرض ومحستش بحاجة وبعد كده فقت لقيت نفسي هنا في المستشفى”.

• أقوال والد المجني عليهما والمتهمة

قال والد الأطفال البالغ من العمر 42 عاماً ويعمل جزارًا، إنه حال تواجده في عمله نما إلى علمه إصابة ابنتيه ونقلهما إلى مستشفى الهرم ولم يبصر الواقعة.

̉• أقوال الشهود

شهد “س” 48 عاما ويعمل تباعًا بأنه حال تواجده بمسكنه تنامى إلى سمعه وجود شجار بين المتهمة والمجني عليهما، وعقب ذلك أبصرها حال خروجها من المنزل وعودتها إليه بصحبة والدتها ببرهة يسيرة.

وأضاف أن المتهمة ادعت اقتحام شخص مجهول مسكنها والاعتداء على المجني عليهما، وبدلوفهم للعين محل الواقعة أبصر المجني عليهما الأولى ملقاة على وجهها أرضا بصالة العقار، والأخرى ملقاة على سرير بغرفة النوم وبها إصابة بمنطقة الرقبة.

• بلاغ بالواقعة

وتلقت مديرية أمن الجيزة بلاغا يفيد بمقتل طفلة 5 سنوات، وإصابة شقيقتها 11 سنة، إثر تعدي شقيقتهما الكبرى عليهما، ومحاولة التخلص منهما بسلاح أبيض (سكين) في الهرم.

وانتقل رجال المباحث إلى محل الواقعة لإجراء التحريات، وتبين وفاة طفلة وإصابة الأخرى على يد شقيقتهما الكبرى، وتم اتخاذ الإجراءات القانونية اللازمة، وباشرت النيابة التحقيق.

عن 7Star

مهتم بمجال ال SEO , اقدم لكم موقع اخبار 7 نجوم كل اللي انت عايزة هتلاقيه في المدونة , اخبار عاجلة , اخبار الفن , مقالات ثقف نفسك , ومعلومات هامة .