عشان عزومة حماتك تعدى..سيبيها تختار اليوم واقفلى "فيس بوك" وسيبيلها الريموت

“اعزمى حماتك فى أول رمضان.. اطبخى حاجات مختلفة”.. وغيرها من النصائح التى تستمع إليها الفتاة حتى تفوز برضا حماتها فى عزومة رمضان، وعلشان عزومة حماتك تعدى على خير استمعى لأفضل النصائح.

اتركى لها حرية اختيار يوم العزومة:

فى إحدى السهرات التى تقضيها مع حماتك فى رمضان، وأثناء التحدث عن قنوات طهى الطعام، قولى لها “حضرتك اختارى اليوم اللى تحبى تفطري معانا فيه علشان اعملك كل اللي بتحبيه”، وهنا تشعر أنها صاحبة القرار.

اختيار الطعام المفضل لديها على السفرة:

يصعب القيام بالأطعمة الغريبة وغير المعتادة عليها فى هذا اليوم، مع الأخذ بعين الاعتبار تقديم الطعام بنفس طريقتها حتى تشعر أنها بيتها.

اختيار الكلمات المهمة للتحدث معها أثناء الإفطار:

ومن هذه الكلمات “معلش يا ماما مش بعرف اعمل أكل زى حضرتك، الأكل من أيديك أحلى” مع تذكر أفضل الأطعمة التى تتفوق هى فى تحضيرها.

التنازل عن برامج ومسلسلات رمضان التى تتابعيها:

حتى تستكمل الشعور بالحرية والراحة في منزلك اتركى لها الريموت الخاص بالتليفزيون تشاهد ما ترغب فيه وتقومي بدورك فى تقديم الحلوى ومشاركتها المسلسلات حتى لو لم تشاهديها من قبل.

عدم التحدث فى التليفون مع صديقاتك أو استخدام فيس بوك

التحدث في التليفون فى حد ذاته مع وجود حماتك يغضبها، فما بالك لو كان التحدث مع أصدقائك فترة طويلة، مع الابتعاد عن فيس بوك، ويمكن أخذ صورة سيلفي مع حماتك والأسرة للكتابة عليها “أحلى يوم فى رمضان”.
Source: http://www.youm7.com

عن 7Star

مهتم بمجال ال SEO , اقدم لكم موقع اخبار 7 نجوم كل اللي انت عايزة هتلاقيه في المدونة , اخبار عاجلة , اخبار الفن , مقالات ثقف نفسك , ومعلومات هامة .